Joystick med 0–5 VDC eller CAN-bus?

« Aktuellt
28 apr 2023

Vår joystick JHT kommer som standard med 0,5-4,5 VDC-utgång. Användandet av CAN-bus är dock sedan en tid tillbaka väl utspridd, och då särskilt i fordon.
Fördelen med att koppla joysticken direkt till CAN-bussen är bland annat att det krävs färre analoga och digitala I/O-portar i maskinen, vilket innebär mindre kablar, vikt, kostnad och utrymmesbesparingar. För att minimera risken av störningar med många enheter på samma buss, finns även olika CAN-bus-gränssnitt tillgängliga som tillval för joystick JHT.

Controller Area Network (CAN) används i stor utsträckning inom fordonsindustrin och andra industriella tillämpningar för kommunikation mellan olika noder.

Flera högre lagerprotokoll, såsom J1939, CANopen, DeviceNet och NMEA2000, är ​​utvecklade baserat på CAN för olika applikationsområden.

SAE J1939 är främst designad för tunga fordon och kommunikation mellan elfordon och laddstationer, medan CANopen däremot är designad för industriell automation.

Båda gränssnitten J1939- och CANopen är medvetna om behovet av att kommunicera med varandra. I J1939-standarden är därför två proprietära meddelanden reserverade för att stödja CANopen-beteenden. Det finns också flera applikationsanteckningar publicerade i utkastversionen av CANopen-organisationen, för att utöka CANopen-enheter med ett J1939-gränssnitt. Båda tillvägagångssätten kräver dock modifiering av programvaran.
För att tillåta interkommunikation mellan CANopen-enheter och J1939-noder utan att ändra deras mjukvara, krävs en gateway.

Om du har frågor angående vad du ska välja eller hur du bäst integrerar våra produkter i din specifika applikation, kontakta oss gärna direkt på info@stigab.se


« Tillbaka till Aktuellt
Facebook Twitter Linkedin

Läs också

Utforska Lairds nya hemsida!
Läs mer
Nya tillbehör till nödstopp serie 61!
Läs mer
Stigab gör förändringar för fortsatt tillväxt och expansion!
Läs mer
apartmentsmartphoneclock